Verschuiving van 'uitkeren in geld' naar 'herstel in natura'

Consumenten kiezen er volgens MainPlus steeds vaker voor om schade aan de woning te laten herstellen door de verzekeraar, in plaats van het schadebedrag te laten storten op de bankrekening. Tijdens de crisis kozen consumenten juist liever voor geld dan voor ‘herstel in natura’.

Van de schade van de storm in januari hebben diverse verzekeraars zelfs 60 procent in natura hersteld, waar dat normaal 15 procent is. Dat meldt MainPlus in zijn jaarverslag, welke onderhoudsspecialist ruim 150.000 Nederlandse huurwoningen in beheer heeft. MainPlus zegt ook steeds vaker te zien dat klanten - die in eerste instantie voor uitbetaling van het schadebedrag kozen - vragen of ze dit alsnog kunnen omwisselen naar een regeling met herstel in natura. “Er is momenteel een groot tekort aan goede vakmannen. Het kan makkelijk een half jaar duren voor ze tijd hebben om bij je langs te komen. En zo lang wil je niet met schade blijven zitten. Verzekeraars werken samen met onderhoudsbedrijven en hebben deze vakmannen dus wel op korte termijn beschikbaar”, aldus MainPlus-directeur Joost Versteeg. Hij verwacht dat er steeds vaker gekozen zal worden voor herstel in natura. “In de crisis zag je dat mensen voor het geld kozen, zodat ze zelf de reserves konden aanvullen. Nu het weer beter gaat, zie je dat gedupeerden vooral ontzorgd willen worden en het fijn vinden als ze geen omkijken hebben naar het herstel.” Ook vanuit verzekeraars gaat volgens hem steeds vaker de voorkeur uit naar deze vorm. “Verzekeraars hebben zo de zekerheid dat schade volgens hun eigen kwaliteitseisen hersteld wordt, waardoor het risico op vervolgschade afneemt.” 

Vier keer zoveel schade in januari
MainPlus beschikt over over een database met gegevens van ruim 500.000 woningen en zag het aantal schademeldingen in het bijzonder in de eerste maanden explosief stijgen. Het hoogtepunt was januari, toen er twee grote stormen over het land raasden: er kwamen ruim vier keer zoveel meldingen binnen als in diezelfde maand een jaar eerder.

Pilot met Essent uitgebreid
Dat consumenten verzekerd willen zijn van de beschikbaarheid van goede vaklieden blijkt, aldus MainPlus, ook uit het succes van de pilot die het bedrijf in 2017 met Essent startte en die zal worden uitgebreid. Via de speciale klusdienst ZoOpgelost kunnen huizenbezitters direct een vakman vinden die reparaties aan of in hun woning op het voor hen meest geschikte tijdstip komt uitvoeren. Via het online platform kunnen consumenten gemakkelijk en snel een afspraak inplannen met de juiste vakman zoals een loodgieter, elektricien of timmerman.

Over MainPlus
Sinds de oprichting in 2011 ondersteunt MainPlus in Nederland met ondertussen ruim 60 medewerkers, tientallen vastgoedeigenaren en -beheerders, woningcorporaties, VVE’s en schadeverzekeraars. De onderneming heeft inmiddels ruim 150.000 huurwoningen in beheer. In 2016 werd Lex Woont opgericht, de 'Wegenwacht voor woningbezitters'. Voor abonnees voert Lex Woont de meest voorkomende reparaties en onderhoud uit aan particuliere woningen. Om de service en kwaliteit verder te verbeteren heeft MainPlus dit jaar een academy opgericht voor de eigen medewerkers, opdrachtgevers en ketenpartners. Het curriculum richt zich zowel op het bijbrengen van kennis als het (door)ontwikkelen van vaardigheden, zoals bouwkunde, verzekeringsrecht en het herkennen van sociale misstanden.
 



 
 


 
Jan Schrijver; bron gegevens en foto MainPlus
Geplaatst op 15-05-2018