Minder wintersporters kwamen in nood

Het wintersportseizoen loopt op z’n eind. Het afgelopen seizoen meldden zich minder wintersporters bij alarmcentrale Eurocross Assistance dan het vorige. Tussen december 2017 en eind maart 2018 verkeerden zo'n 1400 wintersporters in nood, dat is zes procent minder dan vorig seizoen.

Dit komt vermoedelijk door de over het algemeen optimale sneeuwcondities. Eurocross kreeg de meeste telefoontjes uit Oostenrijk, gevolgd door Frankrijk en Italië.
 
Meer beenbreuken dan kniebandblessures

Dit jaar waren enkel-, onderbeen- en kniebreuken de meest voorkomende letsels, gevolgd door heupbreuken, kniebandblessures en hersenschuddingen. Anders dan eerdere jaren staan kniebandblessures niet meer op de eerste plaats. De artsen van Eurocross zien nog altijd veel hersenschuddingen. Nicole Bootsma, arts bij Eurocross: “Ondanks dat bijna iedereen een helm draagt, zien we toch nog veel hersenschuddingen. Je kan hard vallen op de piste, of in botsing komen met een ander. Een hersenschudding is erg vervelend, maar zonder helm kan het ernstiger aflopen. We hebben dit seizoen gelukkig nauwelijks ernstig hoofdletsel gezien.”

Onderzoek met LUMC
Het onderzoek naar wintersportongevallen dat Eurocross uitvoert in samenwerking met het LUMC loopt ook dit jaar door. Bootsma: “Met het onderzoek hopen we een duidelijker beeld te krijgen van letselpatronen, de ernst van het letsel en factoren die de aard en ernst van het letsel kunnen beïnvloeden, zoals ervaringsniveau en (weers)omstandigheden. Daarmee kunnen we wintersportminnend Nederland voorlichten en hopelijk wat ellende voorkomen.”
 
Per ambulance naar Nederland
Eurocross heeft 150 onfortuinlijke wintersporters per ambulance naar Nederland vervoerd, 40 in een aangepaste taxi en 160 via lijnvluchten, al dan niet met extra stoelen ter ondersteuning van gebroken ledematen. Bootsma: “De ziekenhuizen in met name Oostenrijk hadden het zo druk, dat we diverse mensen naar Nederland moesten overbrengen om daar geopereerd te worden. Omdat Tyrol Air Ambulance is gestopt met de welbekende gipsvluchten, hebben we vooraf goede afspraken gemaakt met voornamelijk Nederlandse ambulancebedrijven en speciale taxi’s die in de wintersportgebieden werden gestationeerd.”
Jan Schrijver; bron gegevens Eurocross
Geplaatst op 05-04-2018


Share on: