Robots: voordelen maar ook risico’s

Kunstmatige intelligentie die in apparaten wordt toegepast zal het mogelijk maken mensen in hun privé-activiteiten werk uit handen te nemen. Bedrijfsmatig zal het werken er efficiënter door worden. Het zal wel met zich meebrengen dat aansprakelijkheden gaan verschuiven naar de leveranciers van de 'intelligente apparaten' en dat we nog kwetsbaarder worden voor cyberincidenten. AGCS heeft een rapport uitgebracht over Artificial Intelligence.


De hoofdpunten uit het rapport:
• AI-gebaseerde toepassingen zullen de kwetsbaarheid van bedrijven vergroten. Dit kan leiden tot grootschalige risico’s en bijkomende schades. 
• Het bedrijfsleven wordt geconfronteerd met uitdagingen op het gebied van aansprakelijkheid wanneer de verantwoordelijkheid verschuift van de mens naar machines c.q. fabrikanten ervan. Er is een nieuw raamwerk nodig om de toename van door AI veroorzaakte schades te beheersen.
• Risicomanagement kan helpen om de voordelen van AI te maximaliseren. Vijf cruciale gebieden voor het identificeren van bedreigingen: toegankelijkheid van software, veiligheid, verantwoordelijkheid, aansprakelijkheid en ethiek (zie afbeelding).
• De verzekeringsbranche is een ‘early adopter’ van AI-toepassingen om repetitieve processen te automatiseren, risicoanalyses te stimuleren en de interactie met de klanten te verbeteren.

Toekomstbeeld
Chatbots, autonome voertuigen en onderling verbonden machines in digitale fabrieken geven een voorproefje van hoe de toekomst eruit zal zien. De uitgebreide implementatie van Artificial Intelligence (afgekort AI, vertaald kunstmatige intelligentie) toepassingen biedt veel voordelen voor bedrijven zoals een verhoogde efficiëntie, minder repetitieve taken en betere klantervaringen. Echter in verkeerde handen kunnen de potentiële dreigingen de voordelen gemakkelijk teniet doen. De kwetsbaarheid voor cyberaanvallen of technisch falen zal toenemen evenals het potentieel voor grootschalige storingen en aanzienlijke financiële schade naarmate AI steeds verder in de maatschappij en de industrie wordt geïntegreerd. Het bedrijfsleven wordt tevens geconfronteerd met nieuwe aansprakelijkheidsscenario's wanneer de verantwoordelijkheid meer en meer bij machines en de fabrikanten komt te liggen in plaats van bij de mens. 

Software die zichzelf ontwikkelt
In het nieuwe rapport van verzekeraar Allianz Global Corporate & Specialty (AGCS) “The Rise of Artificial Intelligence: Future Outlook and Emerging Risk” worden zowel de voordelen als de nieuwe risico's rond de toenemende implementatie van AI in de maatschappij en de industrie (ook in de verzekeringssector) belicht. Artificiële intelligentie is in essentie software die in staat is om te denken en te leren als een mens en daardoor in staat is zichzelf te ontwikkelen. 

Explosief toegenomen data analytics
“Er is op het gebied van AI een enorm potentieel om de waardeketen in de verzekeringsindustrie te verbeteren. In eerste instantie zal het helpen om verzekeringsprocessen te automatiseren wat de industrie in staat stelt een betere dienstverlening naar de klant te realiseren. Polissen kunnen eerder worden afgegeven en schades sneller en goedkoper worden afgehandeld,” legt Arthur van Essen, Country Manager AGCS Nederland, uit. “Op basis van explosief toegenomen data analytics zal AI verzekeraars en hun klanten beter inzicht geven in hun risico’s waardoor deze effectiever kunnen worden gemitigeerd. Daartegenover staat dat nieuwe verzekeringsoplossingen kunnen worden gecreëerd."

Hier kunt u het rapport downloaden
Jan Schrijver; bron gegevens AGCS
Geplaatst op 22-03-2018