Realtime verkeersinformatie voor 1,2 miljoen weggebruikers

Ruim 1,2 miljoen weggebruikers kunnen vanaf nu persoonlijke waarschuwingen voor naderend filegevaar, stilstaand verkeer en plotseling veranderende lokale weersomstandigheden ontvangen. Het is de eerste live-dienst die tot stand komt door het samenwerkingsverband Talking Traffic, zo meldt minister Cora van Nieuwenhuizen.

Het zijn de gebruikers van Flitsmeister die als eerste dit soort realtime informatie ontvangen. Flitsmeister is een gratis verkeersinformatieapplicatie voor mobiele telefoons die werken op iOS, Android en Windows Phone. De applicatie geeft (in Nederland, België, Duitsland en Luxemburg) actuele informatie over mobiele snelheidscontroles, vaste flitspalen, files en trajectcontroles. Bovendien biedt deze app een routeplanner, file-informatie en informatie over incidenten. Gebruikers kunnen meldingen doen. Voor Frankrijk, Zweden en Denemarken wordt geen informatie gegeven over mobiele flitsers. In Engeland worden vaste flitspalen gemeld en werkt de routeplanner en is melden door gebruikers mogelijk. In de rest van Europa werkt de routeplanner, kunnen incidenten door gebruikers gemeld worden en wordt gemeld waar de vaste flitspalen staan.

Actuele informatie draagt bij aan veiligheid
Minister Van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) zegt dat door samen te werken met innovatieve bedrijven steeds meer apps en diensten beschikbaar komen voor de automobilist. "Actuele en op maat gemaakte reisinformatie is niet alleen handig voor de bestuurder, maar zorgt ook voor een betere doorstroming van het verkeer en meer veiligheid op de weg. Daarmee maken we onze infrastructuur steeds slimmer en de informatievoorziening gebruiksvriendelijker", aldus Cora van Nieuwenhuizen.
 
Tactische rijondersteuning
Binnenkort komt nog meer informatie beschikbaar, zoals de actuele beschikbaarheid van spits- en plusstroken. De kracht van de nieuwe diensten ligt vooral in de snelheid waarmee de weggebruikers geïnformeerd worden. Daardoor verandert ‘navigatie’ naar een meer ‘tactische rijondersteuning’. Hierdoor kunnen weggebruikers veel beter anticiperen op gevaarlijke situaties, krijgen ze snelheidsadviezen om het groen licht te halen en actuele informatie over beschikbare parkeerplaatsen. De realtime informatie zorgt daarmee voor een betere doorstroming en meer verkeersveiligheid.
 
Uitbreiding slimme infrastructuur
Ook de introductie van intelligente verkeersregelinstallaties (iVRi’s) loopt goed. iVRI’s sturen verkeerslichten aan die communiceren met elkaar en met voertuigen, wat ook weer bijdraagt aan die betere doorstroming. De eerste iVRI’s zijn nu in werking en voor de zomer zijn er dat ongeveer 800. Binnen vijf jaar moeten 2000 tot 3000 VRI’s zijn omgebouwd, zodat ze direct met zogeheten connected voertuigen kunnen communiceren.
 
Schade 90 miljoen euro
Niet afgestelde verkeerslichten leveren nu nog een jaarlijkse schadepost op van zo’n 90 miljoen euro aan reistijdverlies, onnodige uitstoot en onveilige situaties. Doordat het samenwerkingsverband Talking Traffic zich vooral richt op connectiviteit en data-uitwisseling, is het een belangrijke opstap naar zelfrijdende auto’s en nieuwe infrastructuur voor connected en geautomatiseerd vervoer.  
 
 
 
 
 
 
 
 
Jan Schrijver; bron gegevens Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en Flitsmeister; bron afbeelding Flitsmeister
Geplaatst op 20-03-2018