Ping An hoogste merkwaarde, ook Aegon, NN, ASR, AG en Ageas in top 100

Volgens onderzoeksbureau Brand Finance is de top drie van verzekeraars met de hoogste merkwaarde ongewijzigd gebleven en nam deze waarde voor de nummer 1 Ping An, de nummer 2 Allianz en de nummer 3 China Life met miljarden dollars toe. Aegon staat in de top 100 op plaats 48. Van onze zuiderburen komt AG binnen in de top 100.

Brand Finance is een internationaal bureau dat merkwaardes berekent. Dat wordt jaarlijks gedaan voor verzekeraars. Begin maart is het rapport 'Insurance 100 2018, The annual report on the world's most valuable insurance brands' uitgebracht. 

Uit het rapport blijkt dat in de top 10 van merkwaarde het Chinese Ping An de leider blijft en deze waarde zag toenemen van 16,3 miljard VS dollar in 2017 naar 26,2 miljard nu in 2018. Allianz blijft op de tweede plaats met een waarde van 20,2 miljard dollar (was 15,2 miljard) en China Life houdt de derde positie vast met een waarde van 14,4 miljard dollar (was 10,3 miljard). AXA klimt één plaats en is nu vierde met een van 9,4 naar 13,3 miljard dollar gestegen merkwaarde. Dat was stuivertje wisselen met de pan-Aziatische verzekeraar AIA met hoofdkantoor Hong Kong, die toch in waarde wist toe te nemen: van 9,9 miljard naar 10,3 miljard dollar. 

De hoogst genoteerde Nederlandse verzekeraar is Aegon, die één plek opklom, van 49 naar 48. NN steeg van plek 67 naar 57. ASR vinden we op plaats 82 (was 86). De hoogst genoteerde Belgische verzekeraar is AG Insurance op 84 (nieuw in de top 100). Eveneens uit België zien we Ageas, maar dat kent een terugval van positie 61 naar 90. 
Jan Schrijver; bron gegevens en afbeelding Brand Finance
Geplaatst op 02-03-2018