Drone-piloot presenteert mogelijkheden luchtopnames

Cunningham Lindsey Nederland werkt voor luchtopnames samen met het bedrijf Skyvision. Op verzoek van het expertisebureau belichtte het luchtvaartbedrijf tijdens de VNAB beursdag in een parallelsessie de mogelijkheden van drones.

Senior Expert Arjen Sijpkes introduceerde het onderwerp. In sommige gevallen is het voor experts waardevol om ook beelden van bovenaf te hebben, waarvoor je nog niet zo lang geleden een beroep moest doen op daartoe ingerichte vliegtuigen of helikopters dan wel dat je een beroep moest doen op beschikbare data van instanties. Met de opkomst van drones is er een voordelig alternatief voor vliegtuigen en helikopters en ben je minder afhankelijk van bij officiële instanties voorhanden zijnde beelden en gegevens. Een van de vele voorbeelden van gebruik van drones is bij expertise aan windturbines. Of wat te denken van opnames binnen in tanks, als alternatief voor het naar binnen gaan door mensen in speciale luchtpakken. Sijpkes gaf het woord aan Ruben de Lange (foto), in dienst bij Skyvision als drone-piloot, om de mogelijkheden van het gebruiken van drones te belichten.

Het bedrijf Skyvision telt in totaal zes medewerkers. "Het zal u wellicht zo in eerste instantie vreemd in de oren klinken, maar wij zijn een luchtvaartmaatschappij. Dat vergt de tegenwoordige regelgeving. U ziet dat deze drone de PH-3JH is, de drone is dus officieel een luchtvaartuig en aldus ingeschreven in het Luchtvaartuigregister. Als piloot dien ik zowel een theorie- als praktijkexamen af te leggen, moet ik medisch getest worden zoals ook een piloot van bijvoorbeeld een Cessna en moet ik een benodigd aantal vlieguren maken om mijn piloot-licentie in stand te houden."  Dat steekt schril af tegen het feit dat anderen met slechts een theorie-examen op zak aan de slag kunnen met hun drone. Daar staat tegenover dat deze ook minder mogen met hun drone die slechts 4 kg mag wegen (dit is de zogenoemde ROC Light categorie). De drone van de professionele bedrijven (dit is de zogenoemde categorie ROC) mag 25 kg wegen en kan daardoor zwaardere apparatuur dragen. De Light-versie mag met 1 man bediend worden, bij de professionele toepassing zijn er minimaal twee personen vereist. Bij light mag het toestel maximaal 100 meter van de piloot verwijderd zijn, bij de professionals maximaal 500 meter. De maximale hoogte is 50 meter versus 120 meter. Bij hogere gebouwen mogen de professionals die hoogte plus 25 meter bereiken. De afstand die gehouden moet worden tot objecten is 25 meter, tenzij voor een bepaald object een opdracht is verkregen, dan hoeft geen afstand tot het object te worden bewaard. "Professionals mogen sinds kort (in tegenstelling tot ROC Light) vluchten uitvoeren in Controlled Traffic Regions, oftewel bij luchthavens. Uiteraard moet hierbij wel aan bepaalde voorwaardes worden voldaan. We dienen ook allerlei checklists bij te houden. Indien we met onze drones in de buurt van de luchthaven komen, dienen we communicatie met de luchtvaartleiding te houden. Kortom, het is echt luchtvaart waarmee wij bezig zijn." 

Vervolgens ging Ruben de Lange in op de verschillende toepassingsmogelijkheden, zoals surveying, inspecties, surveillance, verkrijgen van fotografie/video materiaal en agricultuurtoepassingen (met allerlei sensoren kan informatie verzameld worden over de toestand van gewassen, bijvoorbeeld ten aanzien van wateroverschot- of tekort, stikstof). Hij liet een voorbeeld zien van met infrarood-camera's geschoten beelden, te gebruiken voor bijvoorbeeld isolatie-inspectie of hitte-detectie in leidingen. De Lange toonde ook een casus van het gebruik van een laserscanner. De stuk gevaren stuw bij Grave was met de laserscanner in beeld gebracht door middel van een scan van 600.000 punten per seconde en dat 360 graden rondom. Daarmee is een 3-dimensionaal beeld van de stuw, sluizen en de eroverheen gaande verkeersbrug gekregen. Dat is een zeer gedetailleerd beeld, volgens De Lange is op het model op 5 cm nauwkeurig de verbuiging van het staal te zien. Het combineren van laserscanbeelden met fotobeelden geeft een realistisch 3D model. Drone-beelden op basis van verschillende technieken zijn eveneens gebruikt om een goed beeld te krijgen van de situatie van de woonboten die als gevolg van het ongeval met de stuw droog kwamen te liggen.  

Op een vraag uit de zaal ten aanzien van mogelijke problemen ten aanzien van privacywetgeving, antwoordde De Lange voor de opdrachten waarvoor hij wordt ingezet in de praktijk bijna nooit beelden te maken waar mensen op staan. Mocht dat wel zo zijn, dan worden deze uit de opnamen gefilterd. 

Hoe zit het met nachtvluchten vroegen wij? "De wet schrijft op dit moment voor dat vluchten met drones alleen uit mogen worden gevoerd binnen de Uniforme Daglichtperiode (UDP). Dit is een vastgestelde waarde die op te vragen is bij AIS-Netherlands (Aeronautical Information Package). De tabel voor de UDP wordt elk jaar opnieuw gepubliceerd en daar dienen wij als drone-vlieger rekening mee te houden. De voornaamste reden is dat in ons geval de piloot niet in het luchtvaartuig zit, waardoor eventuele obstakels en dergelijken veel moeilijker in te schatten zijn (met name op grote afstand tussen drone en piloot). Dit is één van de zaken die in de toekomst natuurlijk wel mogelijk worden, maar waar eerst protocollen en procedures voor ontwikkeld moeten worden om dit veilig te kunnen integreren in het luchtruim."

De Lange gaf tot slot een indicatie van de kosten van drone-gebruik bij Skyvision, afhankvelijk van de gebruikte technieken variëren deze van 650 tot 1610 euro per dagdeel. 

Meer informatie over het onderwerp bij Geneviëve Jubitana, business development manager bij Cunningham Lindsey Nederland bv, gjubitana@cl-nl.com
 
Jan Schrijver
Geplaatst op 21-03-2018