Das Kapital hekelt Kifid; de minister heeft 'voortdurende aandacht'

De kritische financieel economische website 'Das Kapital' uit de GeenStijl-familie nam deze week het klachteninstituut Kifid onder de loep. De website hekelt het initiatief van het Kifid om zelf een tekstverwerker te ontwikkelen.

"Vermoedelijk kent u weinig bedrijven die besluiten om voor eigen gebruik een tekstverwerker te ontwikkelen. Er bestaat namelijk zoiets als Microsoft Word dat qua prijs/kwaliteit-verhouding best in orde is. Toch besloot het klachteninstituut voor de financiële dienstverlening Kifid om zelf een tekstverwerker te bouwen. Het zal u weinig verbazen, maar men is er nu achter dat het zowel ingewikkeld als duur is om het werk van Microsoft dunnetjes over te doen. Van mensen die met het Kifid te maken/te stellen hebben hoorden we dat ons geliefde klachteninstituut enige tijd niet in staat was om uitspraken te produceren", aldus Daskapital.nl.  De website zegt te weten dat het Kifid onder meer 'ict-faals' gebukt gaat. "Via een vernieuwd portal kunnen klachten worden afgehandeld, maar dat werkt niet; de website van het Kifid zou in 2017 toegankelijker worden, maar is het nog niet. Gaan wij daarom een voorspelling doen: het Kifid komt binnenkort met de jaarcijfers over 2017 en die gaan diep in het rood."
Hier vindt u het artikel van Das Kapital.

Kamer en minister
Inmiddels zijn er (eind vorig jaar) kamervragen gesteld over de gang van zaken (m.b.t. achterstand, doorlooptijd, ziekteverzuim, en het verloop onder de secretarissen) bij het Kifid die beantwoord zijn door minister van Financiën Wopke Hoekstra (foto). Hier vindt u de antwoorden van de minister. Hoekstra heeft eveneens toegezegd in de loop van 2018 de Kamer te zullen rapporteren over de voortgang. "Sommige punten vergen tijd en voortdurende aandacht. Ik bespreek daarom regelmatig met Kifid hoe het met de voortgang op deze punten staat." 


Ombudsman Schadeverzekeringen
Wij vroegen vorige week dinsdag (20 februari) naar aanleiding van ons artikel over de komst van de Ombudsman Schadeverzekeringen, in de persoon van contra-expert mr. Eric Horssius, naar een reactie van het Kifid. De woordvoerder van het Kifid liet ons weten dat het instituut geheel verrast was door dit initiatief, dat het Kifid eerst uit onze publicatie had vernomen. De woordvoerder gaf aan dat dit natuurlijk nog niet de officiële reactie was, maar dat men daar binnen enkele dagen bij ons mee terug zou komen. Wij zijn nog in afwachting. Ook op de site van het Kifid nog geen reactie op de komst van de Ombudsman Schadeverzekeringen, een gepersonaliseerde instituut-titel die nog niet zo lang geleden binnen het klachteninstituut zelf werd gebezigd. Het jongste nieuwsbericht onder de tab Nieuws dateert van 19 februari 2018. 
Jan Schrijver; bron gegevens Das Kapital; Tweede Kamerstukken
Geplaatst op 02-03-2018