Asito en ARAG in de prijzen bij 'Commercieel Directeur van het Jaar'

Remko Stolk (rechts) van Asito is gisteren Commercieel Directeur van het Jaar geworden. Arjan Hakkennes, directeur verkoop en distributie van ARAG, werd tweede tijdens deze door de SMA georganiseerde verkiezing. De SMA is de Sales Management Association, de beroepsvereniging voor salesprofessionals.

Ieder jaar organiseert de SMA 'Hét Sales Event', waarbij 'commerciële uitblinkers' met elkaar de strijd aanbinden om felbegeerde titels te behalen. Een van de verkiezingen is die van Commercieel Directeur van het Jaar. Ook dit jaar streden drie salesprofessionals in Grand hotel Huis ter Duin in Noordwijk om deze eer. Voorwaarde is dat zij minimaal twee (sales)teams aansturen, dat zij eindverantwoordelijkheid dragen voor het salesbeleid en deze functie minimaal drie jaar succesvol bekleden. De uiteindelijke winnaar werd Remko Stolk (rechts) van Asito. Arjan Hakkennes (midden op de foto) werd tweede en Ivo Pans (links) van @Medtronic werd derde. 

In de maanden voorafgaand aan de verkiezing wordt van vele tientallen genomineerde salesprofessionals de maat genomen. Met bedrijfsbezoeken en gesprekken met collega’s en relaties van de kandidaten creëert de jury een 360 graden feedback van hen. Uiteindelijk dringen slechts drie van hen door tot de finale. Tijdens Hét Sales Event zelf geven deze podiumkandidaten bovendien een presentatie en worden zij uitvoerig bevraagd door de jury. Maar ook het publiek, dat bestaat uit kritische vakbroeders en -zusters, mag zijn stem uit brengen na een pitch van de kandidaten. Op basis van beide uitslagen wordt de uiteindelijke winnaar bepaald. 

ARAG heeft aan het eervolle zilver van Hakkennes een persbericht gewijd. Daarin wordt gesteld dat Hakkennes fel tegenstander is van snelle successen behalen. Hij weet dat uiteindelijk je relaties bepalen hoe je functioneert. Volgens hem is commercie meer dan alleen verkoop. Op basis van co-creatie, vertrouwen geven (én vertrouwen krijgen) bouwt hij duurzame relaties op met zijn businesspartners. Over de verkiezing zegt hij: “Een salesprofessional wil natuurlijk altijd winnen, maar ik had twee geduchte tegenstanders. Het feit dat ik tweede ben geworden, zie ik dan ook als een stuk erkenning en als waardering voor mijn manier van werken. Na mijn podiumpresentatie kreeg ik veel positieve feedback en dat geeft een geweldig gevoel. Het mooiste compliment? Dat mensen aangaven dat ik hen heb kunnen inspireren en dat ze er concreet wat mee konden. Op deze manier iets kunnen overbrengen vanuit mijn ervaringen is toch het mooiste wat er is."
Jan Schrijver; bron gegevens en foto ARAG
Geplaatst op 09-03-2018