SCHADE cijfers & trends op zoek naar nieuw evenwicht

De schadebranche is sterk in ontwikkeling en ziet zich zowel op korte als op lange termijn voor erg grote uitdagingen geplaatst. Vandaag ligt de jaarlijkse SCHADE Cijfers & Trends bij u in de brievenbus, met hierin artikelen die op gevarieerde wijze verschillende ontwikkelingen in de schadebranche belichten.

Verbondsdirecteur Schade Leo De Boer schrijft in zijn column in dit blad dat "de problemen en uitdagingen in de bestaande business niet weg gaan door een goed gesprek over blockchain." Problemen zullen nu opgelost moeten worden, maar tegelijk zal meer dan ooit moeten worden nagedacht over innovatie en nieuwe businessmodellen. Dat vereist tweehandigheid, merkt De Boer op. Met het oog op nieuwe businessmodellen in deze uitgave de nodige aandacht voor innovatie en insurtech.

Het resultaat van schadeverzekeraars is in 2016 echt in het rood gedoken, mede door een zomerse hagelbui met alleen al voor woonhuizen 200 miljoen euro schade. Met WA motorrijtuigen diep in het rood en met bij bedrijfsmatige brand een recordaantal grote branden. Letselschade, klimaat en duurzaamheid zijn punten van grote zorg, waarop in deze SCHADE Cijfers & Trends uitvoerig wordt ingegaan. Verzekeraars die betrokken zijn bij 'Catnat' dachten begin september dat het met de schade uit natuurrampen in 2017 nog wel zou gaan meevallen; het staartje van het derde kwartaal heeft dat beeld echter aanzienlijk veranderd, met orkaan Maria, de aardbevingen in Mexico en de bosbranden in Californië. Die branden woeden nu in december (en dat is zeer ongewoon) nog in alle hevigheid voort. De internationale herverzekeringsmarkt zal op zoek moeten naar een nieuw evenwicht. Binnen eigen land is er ook sprake van zoeken naar nieuw evenwicht, hetgeen zich bijvoorbeeld in de verzekeringsbranche uit in een (voortgaande) consolidatieslag. Dat zou echter niet moeten leiden tot een verschraling van het brede aanbod, zo waarschuwt Adfiz-directeur Enno Wiertsema: "Onverzekerbaarheid van bepaalde risico's hakt in op het fundament van de sector: solidariteit." 

Op een ander vlak - op het gebied van werknemers - is er ook sprake van onevenwichtigheid, mede doordat we enerzijds te maken hebben met de millennials, anderzijds doordat bij het grote publiek het werken in de schadebranche niet het meest flitsende imago had en heeft. "We moeten niet alleen interessante toekomstige werkgevers zijn voor degenen die nu nog studeren, maar zeker ook voor professionals die al werkervaring hebben en zij-instromers kunnen zijn", schrijft NIVRE-voorzitter George Oostrom in diens column in deze uitgave. "Laten we het stof, mocht er nog wat op onze schouders liggen, voorgoed van ons af schudden", is zijn slotwoord. Ook het bestuur van de VRT, de beroepsorganisatie van taxateurs, noemt in dit blad 'voldoende nieuwe instroom' als een van de belangrijke aandachtspunten. Hoe je medewerkers kunt betrekken bij een bedrijf en bij het werk in de schadebranche diepen we in dit blad nader uit in een ronde tafelgesprek met drie millennials, werkzaam bij respectievelijk een schade-expert, makelaar en verzekeraar. 

Bestellen los exemplaar
Deze en nog meer onderwerpen komen aan bod in de jaaruitgave SCHADE Cijfers & Trends 2017/2018. Bent u nog geen abonnee en krijgt u deze uitgave nog niet automatisch in de bus, dan kunt u de uitgave bestellen voor 25,00 euro per exemplaar (incl. btw, incl. verzendkosten) per e-mail aan info@schade-magazine.nl, onder vermelding van: SCHADE Cijfers & Trends 2017/2018, met opgave van het adres waar u het blad wenst te ontvangen. 

Gratis bestellen in combinatie met nieuw abonnement
U kunt ook gebruikmaken van ons 'Kerst & Nieuw-abonnement'-aanbod. Abonneert u zich vóór 31 december 2017 op SCHADE magazine (6 nummers van SCHADE magazine in 2018 + SCHADE Cijfers & Trends 2018/2019) voor 45,00 euro (incl. btw, incl. verzendkosten), dan ontvangt u SCHADE magazine nummer 6 + SCHADE Cijfers & Trends 2017/2018 gratis. Wij sturen u beide uitgaven op dezelfde werkdag dat u ons mailt toe, zodat u de bladen al kunt lezen tijdens uw 'kerstreces'. 

Uw aanmelding voor een nieuw abonnement kan naar info@schade-magazine.nl onder vermelding: 'Kerst & Nieuw-abonnement'. Geeft u hierbij het postadres op waar u het abonnement wilt ontvangen. Als u gezien de kerstperiode, waarin miljoenen mensen met vakantie gaan of thuis gezellige (vakantie) dagen hebben, nummer 2017-6 en Cijfers & Trends 2017/2018 op een afwijkend adres wilt ontvangen, geeft u dat dan s.v.p. aan. 
Jan Schrijver hoofdredacteur - Margret Wallaard uitgever EMG
Geplaatst op 20-12-2017