AXA ontwikkelt online butler

Verzekeraar AXA heeft in Europa de app PLEEZ gelanceerd, beschikbaar voor zowel iOS als Android. De app-gebruiker krijgt met PLEEZ als het ware de beschikking over een 'personal assistant'. Met de stem of door te chatten kunnen overal ter wereld door de gebruiker opdrachten worden gegeven of vragen worden gesteld.

Die vragen kunnen variëren van tips voor een goed restaurant in de buurt, het reserveren van een hotel, het boeken van een vliegticket, het boeken van een taxi, het vinden van een dokter, enzovoort. Het systeem is hybride, zo stelt AXA. Daarmee wordt bedoeld dat de ondersteuning zoveel als mogelijk automatisch gebeurt, maar waar het systeem het niet meer aankan wordt bijgesprongen door mensen. Dankzij de toepassing van artificiële intelligentie (AI) kan het systeem steeds meer vragen aan en kunnen de antwoorden steeds beter worden afgestemd op de preferenties van de specifieke gebruiker van de app.

De app is ontwikkeld door AXA Partners, een wereldwijd team van AXA dat zich geheel bezighoudt met de ontwikkeling van innovatieve toepassingen, in samenwerking met de Franse start-up Wiidii. PLEEZ maakt gebruik van het wereldwijde netwerk van AXA van providers van 'butlerdiensten' c.q. hulpdiensten/alarmcentrales. PLEEZ zal komende januari ook in Noord- en Zuid-Amerika worden uitgerold en in de loop van 2018 in Azië. 

"In de afgelopen drie jaar heeft er een substantiële verschuiving plaatsgevonden in de traditionele 'conciërge (butler) service markt', in het bijzonder door de komst van nieuwe digitale spelers, hetgeen heeft geleid tot nieuwe consumptiepatronen ten aanzien van deze vorm van dienstverlening", zegt Serge Morelli, directielid van AXA Partners. 

In een video wordt de app uitgelegd.
Jan Schrijver; afbeelding uit video van AXA Partners
Geplaatst op 20-12-2017