Onderzoek naar scheepvaartongevallen

Op 17 maart 2017 verongelukte een bemanningslid op de Noordzee (in Denemarken) aan boord van een Nederlandse sleephopperzuiger (foto). Het bemanningslid kwam in het ruim terecht dat met water gevuld was en verdronk. De Onderzoeksraad voor Veiligheid meldt een onderzoek te hebben ingesteld naar het fatale ongeval.

Op maandagochtend 14 augustus was in de Westerschelde het containerschip CSCL Jupiter vastgelopen. Het in 2011 gebouwde schip (366 meter lang, 51 meter breed, diepgang 13,7 meter, laadvermogen 155 duizend ton) was onderweg van Antwerpen naar Hamburg. Diverse sleepboten kwamen ter plaatsen en maakten vast aan het onder Hong Kong vlag varende schip. Het zou om een technische fout gaan, volgens het Havenbedrijf Antwerpen. Er waren twee Nederlandse loodsen aan boord. Het schip werd 's avonds losgetrokken en door sleepboten naar het Delwaidedok gebracht aan de Antwerpse rechteroever. Daar zijn duikers 's nachts op onderzoek gegaan; die troffen aan de buitenkant geen grote schade. De Raad heeft medegedeeld dat men in Antwerpen op verzoek van de zusterorganisatie uit Hong Kong aan boord van het containerschip CSCL Jupiter is gegaan om informatie veilig te stellen.

De Raad heeft vandaag gemeld een onderzoek te hebben afgerond naar een dodelijk ongeval op maandag 17 oktober 2016. Toen kwam een bemanningslid aan boord van het Nederlandse zware ladingschip Atlantic Dawn door elektrocutie om het leven. Hij was bezig met verfwerkzaamheden in een ongebruikte vuilwatertank in de machinekamer toen het schip voor anker lag nabij de kust van Saoedi-Arabië.

De Raad heeft eveneens gemeld dat in verband met de brand in Rotterdam Botlek van afgelopen maandagavond onderzoekers voor verkennend onderzoek naar de desbetreffende raffinaderij van ExxonMobil zijn gegaan. 
 
Bronnen: Onderzoeksraad voor Veiligheid; foto sleephopperzuiger bron Onderzoeksraad voor Veiligheid; Omroep Zeeland; PZC
Geplaatst op 24-08-2017