Achmea eerste met Nationale loopbaan APK

Een 'loopbaan APK' heeft tot doel organisaties een handvat te geven om duurzame inzetbaarheid te vergroten. Medewerkers krijgen duidelijkheid over hun arbeidsmarktpositie en adviezen om hun kansen te verbeteren. Achmea is het eerste bedrijf dat zo'n tool actief aanbiedt aan zijn medewerkers, zegt Focus Nederland, dat de Nationale loopbaan APK heeft gelanceerd.


De Nationale loopbaan APK  is door Focus Nederland tot stand gebracht in samenwerking met LDC en Intelligence Group / Arbeidsmarktkansen.nl. "Mensen zullen in de toekomst vaker wisselen van baan en dan is het van belang te weten hoe groot de kans is om nieuw werk te vinden in het huidige beroep. De Nationale loopbaan APK laat zien hoe groot die kans is en hoe men die kan vergroten", aldus Focus Nederland. De APK geeft zicht op:
  • de verwachte zoekduur naar gelijksoortig werk;
  • branches met de meeste vacatures;
  • de kans dat het huidige beroep wordt gerobotiseerd;
  • kansrijke, alternatieve beroepen.
Het interpreteren van deze informatie wordt uitgevoerd door gecertificeerde loopbaanprofessionals van Focus die adviseren hoe de arbeidsmarktkans kan worden vergroot. Om vervolgstappen te bepalen wordt een loopbaanportaal gebruikt. In deze digitale omgeving vindt men concrete mogelijkheden voor ontwikkeling in de module 'Beroepen, Opleidingen en Vacatures'.

In het geval van Achmea kan een medewerker, nadat deze online de gegevens heeft ingevuld in het systeem en op basis hiervan een scan heeft ontvangen inzake zijn of haar mogelijkheden op de arbeidsmarkt, de inzichten nog beter afstemmen op zijn of haar persoonlijke situatie door een gesprek met de binnen Achmea beschikbare zogenoemde 'Verder-coaches'. Dat zijn eigen coaches van Achmea. Bovendien kunnen medewerkers gebruikmaken van door Achmea geboden e-coaching en kan de scan met de leidinggevende besproken worden. "We bieden dit soort faciliteiten niet omdat we medewerkers 'kwijt' willen", zegt Yvonne van Ardenne van Achmea-HR desgevraagd, "daar gaat het helemaal niet om. We vinden het onze maatschappelijke plicht om mensen bewust van hun eigen mogelijkheden te maken, het is onderdeel van MVO. Door dit goed werkgeverschap zullen medewerkers ons niet willen verlaten, maar juist nog loyaler worden". In september zal het personeel door Achmea met een interne campagne op de mogelijkheden worden gewezen.

Het aanbieden van de APK door Achmea gebeurt als onderdeel van de interne campagne van de verzekeraar ‘Verder’, waarin het werken aan de toekomst van de medewerker centraal staat. Enkele jaren geleden is door Achmea samen met vakorganisaties gekozen "om werken aan inzetbaarheid vanzelfsprekend te maken". De Nationale loopbaan APK is live gegaan na toetsing door een Achmea testteam, dat bestond uit interne afdelingen als inkoop en procurement. 
Bronnen: Achmea; Focus, LDC, Intelligence-Group
Geplaatst op 08-08-2017