70% motorrijders op weg zonder schadeformulier

68% van de consumenten met een auto heeft altijd een Europees schadeformulier in de auto liggen. 30% van de motorrijders heeft op de motor altijd zo'n schadeformulier bij zich. Dat blijkt uit een door 112Schade.nl gehouden enquĂȘte. Het bedrijf heeft een online schadeformulier voor de smartphone gelanceerd onder de naam Schade App.

Op 10 mei jl. berichtten wij over de Nederlandse startup 'The Digital European Accident Statement'. Deze startup biedt een telefoonapplicatie om het schadeformulier in te vullen door autoverzekerde en te doen integreren in de systemen van verzekeraars. Voorts meldden wij dat de eerste klant het Nederlandse schadebehandelingsbedrijf 112Schade.nl is. “Dat een schadeformulier anno 2017 nog van papier is, is natuurlijk heel ouderwets. Bovendien biedt de app een aantal aanvullende mogelijkheden die met het traditioneel formulier niet mogelijk zijn. Denk aan het toevoegen van foto’s en het direct inlichten van je verzekeraar", zegt Marc Diks van 112Schade en Diks verzekeringen. 112Schade.nl heeft onlangs het online schadeformulier gelanceerd onder de naam Schade App. De app is zowel voor iOS (Apple) als Android beschikbaar. Voor ondertekening van het formulier wordt gebruikgemaakt van sms. 

In het kader van de nieuwe applicatie werd door het bedrijf een enquête gehouden onder duizend consumenten. Daaruit blijkt dat 
29,9% van de motor- en scooterrijders altijd een papieren schadeformulier bij zich heeft als met de motor of scooter de weg op gegaan wordt. 70% heeft het formulier als men op de motor of scooter weg is dus niet altijd bij zich. Toch heeft 62% wel eens een schadeformulier moeten invullen. 54,5% vindt het schadeformulier gebruiksvriendelijk, 23,9 vindt van niet. 68,9% is niet op de hoogte dat er inmiddels ook app's zijn voor het melden van schade. 15,8% zegt er al gebruik van te maken en 91% is tevreden met het gebruik van een app. Van degenen die nog geen app gebruiken, zegt 75,2% dit in de toekomst mogelijk te gaan doen. 

Van de gebruikers van personenauto’s, bestelwagens en campers heeft 68,0% altijd een papieren schadeformulier in de auto liggen. 77,6% heeft er wel eens een ingevuld. 57,3% noemt het schadeformulier gebruiksvriendelijk, 23,8% niet. 62,0% is niet op de hoogte dat er inmiddels ook app's zijn voor het melden van schade. 6,4% zegt er al gebruik van te maken en ieder van de gebruikers antwoordt tevreden te zijn met het gebruik van een app. Op de vraag "Indien u nog geen app gebruikt zou u dit overwegen in de toekomst?", antwoordt 73,6% bevestigend.

In beide categorieën overweegt van de niet-app-gebruikers dus ruim 70% om dat in de toekomst te gaan doen. Het is echter wat kort door de bocht om daaruit dan te concluderen, zoals 112Schade in een persbericht doet, dat "van de ondervraagde groep 
70% bereid zou zijn een app te gebruiken ter vervanging van het schade-formulier." 'Overwegen om' is immers iets anders dan 'bereid zijn om'. 

Een extra mogelijkheid van de door 112Schade geboden Schade App is de mogelijkheid om direct door middel van de app de verhaalservice van 112Schade in te schakelen. 

 

 

Bron: 112Schade.nl
Geplaatst op 21-06-2017


Share on: