Prijsvergelijkingssites in VK moeten transparanter worden

Prijsvergelijkingssites vormen in de VK inmiddels een gevestigde en significante partij in de verzekeringsmarkt. De verwachting is dat een toenemend aantal particulieren er gebruik van zal gaan maken om via deze vergelijkers de komende 12 maanden een verzekering te sluiten, zegt onderzoeksbureau GlobalData.

Deze sites winnen aan populariteit door de toegenomen beweging in de verzekeringspremies. De premies van autoverzekeringen - de belangrijkste verzekering voor vergelijkingssites - zullen op de Britse markt voorlopig blijven stijgen door een combinatie van factoren.

De 'grote vier' vergelijkingssites zijn: Comparethemarket.com, Confused.com, Gocompare.com, and Moneysupermarket.com. Het bureau merkt hierbij op dat er ruimte voor verbetering is voor deze sites voor wat betreft de geboden transparantie. Zo biedt een premie-opvraag voor een zelfde situatie een significant verschil op bij de vier genoemde sites.

Het voorbeeld wordt gegeven van een 55 jarige vrouw in een Ford Fiesta uit 2011, die 4000 mile per jaar rijdt, met 8 jaar noclaim korting en een vrijwillig verhoogd eigen risico met 250 pond. Het gemiddelde van de 10 verzekeraars met de laagste premie komt bij Confused.com uit op 332 pond, bij Comparethemarket.com op 349 pond, bij Gocompare.com op 380 pond en bij Moneysupermarket.com op 436 pond. 

Volgens GlobalData zijn dergelijke verschillen bij vergelijkingsdiensten tot op zekere hoogte onvermijdbaar. Er is echter ook sprake van dat verschillende prijzen worden afgegeven voor dezelfde dekkingen van dezelfde  verzekeraars. Dan schiet transparantie tekort, vindt het bureau. 





 
Bron: GlobalData
Geplaatst op 04-05-2017


Share on: