Autopolis via chat-robot in Facebook Messenger

Vandaag is in ons land een chatbot-toepassing live gegaan, waarmee een consument via Facebook Messenger offertes voor een autoverzekering kan opvragen en vervolgens desgewenst de verzekering van zijn keuze kan aanvragen en direct afsluiten.

Een chatbot of kortweg bot is een geautomatiseerde gesprekspartner. Het is een samenvoeging van het woord 'chat' en 'robot'. Vandaag is deze door RISK Verzekeringen in Nieuwegein geboden mogelijkheid in een bèta-versie live gegaan. Diverse verzekeraars experimenteren reeds met geautomatiseerde chats. Eenvoudige zaken, zoals een adreswijziging doorgeven, kunnen al via een chatbot worden doorgegeven, maar naar eigen zeggen van deze serviceprovider is het bedrijf de eerste aanbieder die het mogelijk maakt om een autoverzekering via een chatbot af te sluiten. 

Via Sluiteenverzekering.nl komt de consument op de Facebook Messenger-chat, waar deze via zijn of haar Facebook-account dient in te loggen (ook is de chatbox te bereiken via het Facebookadres www.facebook.com/sluiteenverzekering). Vervolgens start de chatbot genaamd 'Renee' een vraag- en antwoordspel en berekent op basis van ruim twintig maatschappijen een 'top 3' aan mogelijkheden. De consument krijgt geen advies over de vervolgens te maken keuze. Er is sprake van execution only. 

De chatbot-toepassing is in eigen huis bij de serviceprovider ontwikkeld. Doordat ingelogd is via Facebook, kunnen gegevens gemakkelijker worden opgehaald en gaat het aanvraag- en offerteproces razendsnel, zoals de redactie inmiddels heeft getest. De geboden autoverzekeringen zijn de producten die RISK ook via de traditionele manieren aanbiedt. 
Bron: RISK
Geplaatst op 03-05-2017