Autoverzekerden: overstappen makkelijk

Uit representatief consumentenonderzoek door bureau GfK (onder bijna 29 duizend leden van het consumentenpanel van GfK) in opdracht van de AFM blijkt dat in 2016 vier van de vijf van alle Nederlandse gezinshuishoudens een autoverzekering hebben. Overstappen van autoverzekeraar wordt als gemakkelijk ervaren.

1,4% sloot in 2016 voor het eerst een autoverzekering. Van de consumenten die in 2016 reeds een autoverzekering hadden, switchte 7,7% naar een andere verzekeraar (dat is meer dan bij de zorgverzekeringen waar het switchpercentage eind 2016 6,4% bedroeg, maar minder dan de 17% van de energieconsumenten die in een periode van 12 maanden overstapte). 

Verdiepend onderzoek voor de 'AFM Consumentenmonitor najaar 2016' naar het overstapgemak bij autoverzekeringen werd uitgevoerd met een groep van ruim 800 autoverzekerden. Van degenen die afgelopen jaar zijn overgestapt van autoverzekeraar, vond 92% dat dit (heel) gemakkelijk was. Van degenen die in het afgelopen jaar niet zijn overgestapt, denkt 68% dat dit (heel) gemakkelijk is. 

"Er lijken vanuit consumentenperspectief dus weinig echte of gepercipieerde overstapdrempels te zijn voor het wisselen van autoverzekering", stelt AFM-onderzoeker Wilte Zijlstra. 
Bronnen: AFM; GfK; ESB; Verbond van Verzekeraars; Vektis; ACM
Geplaatst op 22-03-2017


Share on: