Massaclaim tegen NS wegens overvolle treinen

NS is gisteren door ConsumentenClaim gedagvaard vanwege de overvolle treinen in de spits. Treinreizigers krijgen niet de service en het comfort waarvoor zij betalen en moeten volgens de massaclaimorganisatie gecompenseerd worden.

Voor de zaak die nu wordt uitgeprocedeerd, werd in november 2016 over een periode van 3 weken gedetailleerd bijgehouden en gedocumenteerd hoe vol de treinen zaten op het Intercitytraject van Utrecht Centraal naar Amsterdam-Zuid. De treinreiziger moest in 45% van de reizen langer dan 15 minuten staan en kon in 20% van de gevallen zelfs niet instappen, omdat de trein overvol zat. Ook deden zich in 1 op de 6 reizen onveilige situaties voor, omdat Intercitytreinen niet zijn voorzien van handgrepen waar reizigers zich onderweg aan kunnen vasthouden. Deelname aan de massaclaim tegen NS is nog steeds mogelijk. In lijn met de compensatieregeling die NS kent voor vertragingen wordt 50% van het reisgeld teruggevorderd.

Meer dan 10.000 treinreizigers doen - op basis van no cure no pay - mee aan de claim die eind 2015 werd gestart in verband met het grote aantal klachten over overvolle treinen. "Doordat diverse gesprekken met NS geen oplossing brachten, bleef er geen andere weg over dan de zaak aan de rechter voor te leggen", aldus ConsumentenClaim.

"NS is gisteren gedagvaard door ConsumentenClaim vanwege drukte in spits. Hoe zit NS hierin? Staan in de spits is vervelend. En we werken er keihard aan. Dat laten we de reiziger zien en dat kunnen we ook allemaal aan de rechter laten zien. Met de groeiende economie en dalende werkloosheid is het steeds drukker in Nederland: op de weg en ook in de trein. Een vervoersbewijs biedt dan ook geen garantie op een zitplaats. Staan in de spits hoort er in het drukke Nederland helaas bij. We zijn daar heel eerlijk in: Dat zal ook altijd zo blijven", zo reageert NS op de nu voor de rechter komende zaak.

In de dagvaarding is het aldus NS-woordvoerder Erik Kroeze namens één persoon dat de NS een aansprakelijkstelling heeft ontvangen. Een vervoersbewijs geeft geen garantie op een zitplaats. In de vervoersvoorwaarden maakt NS dat expliciet. Overigens is het niet alleen zo dat in de tweede klasse geen garantie geldt op een zitplaats, die garantie geldt evenmin voor de eerste klasse. "Al is de kans op een zitplaats in de eerste klasse wel veel groter", zegt Kroeze. Consumentenclaim spreekt van onveiligheid door het ontbreken van handgrepen. "Handgrepen zoals in de tram ontbreken inderdaad, maar naar onze mening maakt dat het niet onveilig om in de trein te moeten staan. Er zijn genoeg andere mogelijkheden om je als reiziger vast te houden", aldus de woordvoerder.
De NS geeft op zijn site aan dat er volop gewerkt wordt aan uitbreiding van de capaciteit, waarbij met name over de uitbreiding van het aantal sprinters wordt gesproken en niet over de uitbreiding van intercity materieel. Weliswaar is er door de claimende organisatie een situatie in de intercity aangevoerd, maar de NS meent dat uitbreiding van de capaciteit aan sprinters nog relevanter is. Overigens is NS wel bezig met uitbreiding van intercity-materieel, maar die nieuwe stellen zullen pas in 2012 rijden, zo is de planning.

 
Bron: ConsumentenClaim; NS
Geplaatst op 26-01-2017


Share on: