Gratis advies, zorgplicht en hulp bestaan niet

Toegankelijkheid van advies staat prominent op de politieke agenda. Steeds meer verzekeraars willen weer investeren in een betere samenwerking met het intermediair, waren twee conclusies van Adfiz-voorzitter Wim Heeres tijdens zijn rede die hij donderdagmiddag uitsprak tijdens de nieuwjaarsbijeenkomst in Theater Spant! in Bussum. Hij hamerde erop dat gratis niet bestaat en dat het niet alleen over kosten van advies moet gaan maar meer nog over opbrengsten. Adviseurs moeten 'fintech' inzetten, maar zijn én worden geen machines.

Mijlpalen
Heeres zei: "voor ons vak hebben we met Adfiz in 2016 mooie mijlpalen behaald:
•    Toegankelijkheid van advies staat prominent op de politieke agenda.
•    De Tweede Kamer laat de minister niet los inzake lastige dossiers als toezichtkosten en vakbekwaamheid.
•    Steeds meer verzekeraars willen weer investeren in betere samenwerking.
•    En bovenal voelen leden zich weer steeds beter thuis in onze bruisende vereniging."

Passie voor het vak opnieuw uitvinden
"Vandaag staat de vraag centraal waarom bevlogen mensen succesvoller en innovatiever zijn, waarom klanten meer vertrouwen hebben in een adviseur die het overduidelijk leuk vindt wat hij doet. Ieder jaar spreek ik meer adviseurs die hun passie voor het vak opnieuw uitvinden, die uit automatismen en routines zijn gebroken, en die weer voelen waarom ze ooit voor het vak van adviseur hebben gekozen. Een vak dat altijd draait om mensen. Mensen die in hun leven en ondernemen keuzes maken en risico’s nemen, en die wij mogen helpen bij het omgaan met die keuzes en risico’s. Door geïnteresseerd te luisteren en door geïnteresseerd vragen te stellen. Vragen waar mensen niet aan denken of waar ze liever niet aan willen denken. Van mens tot mens. Niet voorgeprogrammeerd volgens een verkoopscript of als algoritme. Maar echt en oprecht", aldus Heeres.

Race naar de bodem levensgevaarlijk
"Dat is het advies waarvan iedereen altijd vindt dat het zo waardevol en belangrijk is. Zullen we het er dan vanaf vandaag ook over eens zijn dat het geld kost? Het lijkt makkelijk scoren voor consumentenorganisatie, politicus, toezichthouder of aanbieder om steeds vraagtekens bij de beloning te zetten. Maar weet wel, uiteindelijk knijp je daarmee de marges zo uit, dat ook de klantbediening volledig wordt uitgehold. Zo’n race to the bottom is levensgevaarlijk. Zeker in een maatschappij waar consumenten en bedrijven steeds meer eigen verantwoordelijkheid moeten nemen voor hun financiële zekerheid.
Gratis advies bestaat niet.
Gratis zorgplicht bestaat niet.
Gratis hulp bij problemen bestaat niet."

Slagveld van valse zuinigheid
Heeres vervolgde: "Ik zou overigens in de breedte graag zien dat er meer aandacht komt voor opbrengst dan voor kosten. Neem de zorgverzekeringen. Dan zie je toch met lede ogen zo’n Pricewise ongegeneerd de aandacht te trekken. En wat hebben ze nu helemaal onderzocht? Dat er budgetpolissen te vinden zijn die goedkoper zijn dan een collectieve restitutiepolis. Kom op, dat mag toch geen nieuws zijn! We zullen als branche, maar zeker ook met politiek en toezichthouder, korte metten moeten maken met die kosten- en prijsobsessie. Anders is het slagveld van commerciële honger en valse zuinigheid niet te overzien."

We zijn en worden geen machines
"Fintech maakt voor ons een mix van concepten mogelijk. Uiteindelijk stelt techniek ons in staat om overall efficiënter te werken, en dat maakt ons als adviseur aantrekkelijker. Als adviseurs zitten we trouwens niet in het laagste prijs spel. Ons spel heet de grootste toegevoegde waarde. We zijn veruit het beste uitgerust om klanten écht te helpen, beter dan welke prijsvergelijker, omni-channelaanbieder of execution-only formule dan ook. Uiteindelijk ziet de klant dat ook, de terugkerende spijtoptanten zijn nu al legio. Wij zullen innoveren zodat het gemak en de efficiëntie die wij bieden gelijkwaardig is aan allerlei fintech-uitdagers. Maar als adviseur winnen we door onze oprechte aandacht voor onze klanten, voor al hun vragen en hun twijfels. Wij zijn geen machines.
Wij worden geen machines. En alle aanbieders die dat echt begrijpen, en die de waarde van advies zien, vinden in ons een prima partner om samen te werken. Die aanbieders begrijpen namelijk dat echt advies onafhankelijk staat van het product, die aanbieders erkennen ook dat advies geld kost, en zullen dus nooit eenzijdig aan onze provisie morrelen. Die aanbieders snappen wat echt klantbelang is! En die aanbieders zijn er, meer dan je soms zou denken. Ondanks alle incidenten en uitglijders ervaar ik de laatste anderhalf jaar weer een hernieuwde interesse in samenwerking. En dat levert resultaat op."

Oproep aan (toekomstige) Tweede Kamer
"Er zijn over twee maanden verkiezingen. We nemen afscheid van een kabinet, dat opnieuw een gigantische hoeveelheid regelgeving naar onze markt heeft gebracht. In maart krijgen we een nieuwe Tweede Kamer en ik roep deze nieuwe Tweede Kamer vanaf hier op. Ga staan voor iedere adviseur die met passie en bevlogenheid met zijn klanten aan de slag is, kom met ons praten over wat je van de markt verlangt, en kom ook met ons praten als je wilt weten wat er nodig is voor nog beter onafhankelijk advies. Ik heb wel een verlanglijstje:
•    Fiscaal aftrekbare advieskosten.
•    Een gelijker speelveld.
•    Een alternatief voor verplichte herexamens.
•    Een overheidsbijdrage aan de enorme toezichtslast.
•    En een rem op allerlei nieuwe regels om spoken uit het verleden te verjagen.
En tegen diezelfde Tweede Kamer durf ik te zeggen: doe dit niet omdat wij het vragen, of omdat we hardwerkende MKB-ondernemers zijn. Doe het omdat advies waardevol is, omdat advies belangrijk is voor consumenten en ondernemers."



 
Jan Schrijver (tekst), Hein Gijsbers (foto)
Geplaatst op 12-01-2017


Share on: