VB-seminar leeft voort in am:dag 'Building trust'

Gisteren vond in de Jaarbeurs in Utrecht de am:dag plaats. Het is de grootste bijeenkomst in de branche voor verzekeringsprofessionals. Ongeveer 2000 bezoekers bezochten het evenement, dat voor het 27ste achtereenvolgende jaar plaatsvond en dat dit jaar als titel had 'Building trust'.

De am:dag bestaat uit twee belangrijke delen: kennisoverdracht en netwerken. Voor kennisoverdracht is er een plenair gedeelte en is er een groot aantal parallelsessies. Voor het netwerken is er een beursvloer, met fraaie stands en met volop aandacht voor de catering, zowel aangeboden door de organisatie als op verschillende stands. Op de stands varieert dat van koffie met gebak tot wijnen met bijpassende amuses. Voor zo'n 200 genodigden (tussenpersonen en verzekeraars) is er dan 's avonds aan de overkant van de straat in een gebouw van de Jaarbeurs een marktdiner.

De nadruk qua bezoekers ligt op enerzijds tussenpersonen en anderzijds directieleden en account managers van verzekeraars, die elkaar op de beursvloer ontmoeten. In de 27 jaar van het bestaan van de dag heeft er wel een verschuiving plaatsgevonden in de samenstelling van de standhouders. Waren het in het eerste jaar dat het seminar plaatsvond vooral 'pure intermediair maatschappijen', anno 2017 staan er nog altijd de nodige verzekeraars en ook service-providers (die waren er toen nog niet, los van de grote volmachten als Nedasco - nu ook vertegenwoordigd - die een kwart eeuw geleden wel al bestonden), maar is het aandeel van toeleveranciers toegenomen.

Voor wat betreft de maatschappijen die er staan: de 'pure intermediair maatschappijen' die er nog staan zijn tegenwoordig op de vingers van één hand te tellen, die zijn er immers bijna niet meer. Ze hebben heden ten dage bijna allemaal wel een 'directe poot' en of een stevige captive. Zoals Avéro Achmea, dat een gezamenlijke backoffice heeft met direct writers FBTO en Centraal Beheer en met Rabo-verzekeraar-Interpolis. Of NN, dat met Zicht een omvangrijke captive in huis heeft en dat Delta Lloyd incluis direct writer Ohra opkocht. Er is wel wat veranderd in de ruim kwart eeuw dat het seminar nu bestaat, zoveel is zeker. Het centrale thema is echter krachtig overeind gebleven. Toen ging het in de kern over de distributie (en advies) en nu gaat het nog steeds over de distributie (en advies). In deze jaargang lag hierin de nadruk op het vertrouwen dat je als bemiddelaar/adviseur/aanbieder nodig hebt.

Het allereerste seminar vond op 6 september 1991 plaats in de Jaarbeurs in het Beatrixgebouw.  De titel was: VB Seminar 'Wie maakt de financiële dienst uit?'. Het werd georganiseerd door Het Verzekeringsblad, een uitgave van Kluwer, welke uitgever toen ook de eigenaar was van vakblad Assurantie Magazine. Het tweede VB-seminar was getiteld 'Wie bepaalt de geldstroom?' en vond op 26 november 1992 plaats in De Doelen in Rotterdam. Het jaar erna was het strijdtoneel opnieuw De Doelen. De titel van het seminar luidde 'Wie bepaalt de distributie?'.

De meeste oud-gedienden in de branche denken bij het VB-seminar vooral terug aan het congresgebouw in Den Haag. Voor hun gevoel begon het daar allemaal met de steeds groter wordende (op z'n top 2900 bezoekers op die ene dag, met tussen de middag een 'sitting dinner' voor al diegenen) branchemanifestatie. De eerste keer in Den Haag was op 29-11-1994, met als titel 'Leve(n) de Zorg', met als dagvoorzitter Hans Wiegel. Na jaren Den Haag werd het congresgebouw verbouwd (verkleind) en week Kluwer uit naar een nieuwe locatie, de RAI-Amsterdam en naar de sfeerloze Americahal (alsof je er examen kwam doen) in Apeldoorn. Enkele jaren geleden werden vakbladen Het Verzekeringsblad en Assurantie Magazine ineengeschoven tot am:, werden de verzekeringsvakbladactiviteiten door Kluwer verkocht aan de jonge uitgeverij Vakmedianet, werd de naam van het seminar via o.a. de naam 'Verzekeringsbranchedag' omgedoopt in am:dag en wordt deze nu al weer verscheidene jaren in de centraal gelegen Jaarbeurs gehouden. Dat dinsdag 21 november een record ochtendfilelengte van bijna 900 km geboekt zou worden, was helaas niet te voorzien. Uiteraard rijden er ook treinen. 
 
Jan Schrijver; foto Margret Wallaard
Geplaatst op 22-11-2017