Toenemend gebruik van aluminium in auto's

De 'Aachener Karosserietage' zijn een must voor degenen die op de hoogte willen blijven van de trends in autoschadeherstel. De Brancheorganisatie FOCWA was afgelopen maand aanwezig op de tiende editie ervan en heeft verslag uitgebracht aan de leden. Schadeherstellers zullen waarschijnlijk meer in aanraking komen met AHSS-staal (Advanced High Strength Steel) en aluminium, is een van de conclusies.

Aluminium in het compacte segment zal zich voorlopig beperken tot de hang-on parts. Maar in het midden en hogere segment zal aluminium  ook in de carrosserieconstructie te vinden zijn. Bedrijven die ook structurele reparaties willen uitvoeren in dit segment, zullen moeten investeren in kennis van de verschillende verbindingstechnieken en in aanschaf van een ponsnageltang & gereedschap voor het verwijderen en plaatsen van Flow-drill schroeven.

In totaal waren er 19 presentaties waarvan 9 presentaties van autofabrikanten. De constructeurs van Porsche, Rolls-Royce, Opel, BMW en Landrover hadden body’s van hun nieuwe modellen meegebracht als ondersteuning voor hun presentaties. 

Autofabrikanten en toeleveranciers hebben te maken met hoge productiekosten van aluminiumdelen (ongeveer drie keer zo hoog als staal). Toch werd op de beurs duidelijk dat gewichtsbesparing steeds belangrijker wordt, want niet alleen de autofabrikanten in het hogere segment kiezen voor aluminium.

De FOCWA vat samen:
"Het gebruik van aluminium kunnen we gemakshalve in 3 categorieën verdelen.
1. Volledig aluminium carrosserieconstructies
Volledig uit aluminium geconstrueerde carrosserieën maken een gewichtsbesparing van ca. 40 % mogelijk. Maar gezien de hoge productiekosten (3x meer dan staal) wordt dit bijna alleen voor de body’s in het hogere en topsegment gebruikt. FOCWA zag ook dat bij deze modellen in de B-stijlen nog wel extra versterkingen van AHSS staal of carbon fibre gebruikt worden, om aan de eisen van de EuroNCAP te kunnen voldoen.
2. Mix van aluminium en stalen carrosserieën
De echte multimaterialenmix is met name te zien in het middenklasse segment. Hier worden steeds meer componenten zoals langsdragers, schokbrekertorens en versterking van aluminium toegepast. In de meeste gevallen zijn hierbij ook alle hang-on parts (portieren, voorschermen, motorkap en achterklep) van aluminium.
3. Stalen carrosserieën met aluminium aanbouwdelen
In het compacte en lage middenklassegment wijzigt er in de carrosserieconstructie niet zo veel. Grotendeels staal maar wel steeds meer hoogsterkte staalsoorten. Opvallend hierbij is dat ook in dit segment de fabrikanten steeds meer gaan kiezen voor aluminium hang-on parts." 

 
Jan Schrijver
Geplaatst op 09-10-2017