Duurzaam Repareren ook voor glasrecycling en roetfilters

De Stichting Duurzaam Repareren bestaat in 2017 vijf jaar. Inmiddels hangt er een bordje van het keurmerk Duurzaam Repareren of van een van de andere keurmerken van de stichting bij zo’n 3000 bedrijven. Een nieuw keurmerk wordt ontwikkeld, te weten met betrekking tot het vervangen en reinigen van roetfilters. Met betrekking tot glasrecycling gaat volgende maand een pilot van start.

Voordat met de ruim 130 relaties van 'Duurzaam Repareren' vanuit de haven van Lelystad het ruime sop van het IJsselmeer werd gekozen voor een ter gelegenheid van het eerste jubileum extra feestelijke editie van de inmiddels traditionele 'summer barbecue', keek Harry Filon, directeur van 'Duurzaam Repareren' in het Restaurant Bataviahaven Lelystad terug op de eerste vijf jaar van het bestaan van de stichting en niet minder belangrijk, blikte hij vooruit. Daarbij ontvouwde hij verschillende ontwikkelingen en nieuwe activiteiten van de stichting.

In de vijf jaar van het bestaan is het aantal keurmerkhouders van Duurzaam Repareren gegroeid tot ruim 2500 (inmiddels is Duurzaam Repareren niet alleen actief in eigen land, maar ook in België en Luxemburg; in België heeft de stichting nu een eigen secretariaat. Het aantal keurmerkhouders bij onze zuiderburen is inmiddels gegroeid tot boven de 200). Bovendien is er een sublabel toegevoegd voor duurzame autoleasebedrijven en een parallellabel voor duurzame schadeherstellers in het segment brandverzekeringen. Harry Filon (foto) vatte het als volgt samen voor de aanwezigen: "We hebben na vijf jaar onze voetafdruk in de automotive geplaatst. We zijn het enige duurzaamheidslabel dat door alle opdrachtgevers geaccepteerd wordt en bij een kleine 3.000 adressen hangt ons bordje op de muur. We hebben inmiddels ook sub-labels ontwikkeld, zoals Duurzaam Autoleasen. We hebben parallel aan Duurzaam Repareren een identiek label operationeel in de property sector: Duurzaam Herstel, waarbij wij bijvoorbeeld aannemers, glaszetters, schilders, gespecialiseerde schadeherstellers en reconditioneringsbedrijven certificeren.”

Binnenkort ondersteunt Duurzaam Repareren de aangesloten automotivebedrijven ook bij het op duurzame manier afvoeren van autoglas. Tegen geringe meerkosten per ruit kunnen deze worden opgehaald door een bedrijf dat het glasafval gegarandeerd aflevert bij bedrijven die het afval recyclen. Voorts is een nieuwe ontwikkeling het in de markt zetten van een keurmerk voor in schoonmaken van roetfilters gespecialiseerde bedrijven.  Over het werk dat er nog allemaal te doen is voor de stichting zei Filon: “Er is meer niet klaar, dan wel. Er is nog veel te doen”, waarbij hij dieper inging op de twee ontwikkelingen die per begin volgende maand spelen. Over glasrecycling: “We starten op 1 augustus een pilot in samenwerking met Vlakglas Recycling Nederland en de schadeketen AAS. Dit is een pilot om glas hoogwaardig te recyclen. We zien nu dat autoglas vaak bij het restafval verdwijnt en in het meest gunstige geval wordt verwerkt als bouwafval. Wij willen graag dat autoglas wordt hergebruikt voor nieuwe glasproducten. Dit is voor bedrijven met een kleiner volume logistiek niet te doen, maar wij willen dit met het Autoglas Recycling Programma mogelijk maken.”

Over roetfilters merkt Filon op: “Vanaf 1 augustus is het verwijderen van het roetfilter wettelijk verboden, ook het vervangen is aan regels gebonden. Reinigen van het roetfilter dient ook adequaat te worden gedaan, wil men door de APK komen. Vraag is ‘waar vindt de consument een betrouwbaar adres’?  Hiervoor gaan we een nieuw keurmerk uitrollen.” Tot slot ging Filon ook nog in op de ‘MVO-module’ die de stichting biedt: “Verzekeraars, banken, autofabrikanten leggen zichzelf steeds vaker een maatschappelijke verantwoordelijkheid op. Vaak is dit gekoppeld aan een VN-manifest zoals de Principles for Sustainable Insurance. Dit zijn natuurlijk mooie beloften die de CEO’s doen. Maar met onze MVO-module willen we hieraan daadwerkelijke invulling geven. We maken een praktische, pragmatische en realiseerbare vertaling van onderwerpen als kinderarbeid, discriminatie, milieu, samenleving, enzovoort.”

Voordat de aanwezigen aan boord gingen, werden door vijf genomineerden voor de Dave Bebelaar Award pitches gegeven over hun genomineerde duurzame initiatief, waarna de aanwezigen hun stem konden uitbrengen. Op het IJsselmeer, aan boord van de voormalige ‘walvisvaarder’ De Stedemaeght, werd bekendgemaakt dat de styreenvrije autoplamuur de winnaar was van de 2017 award (zie verder ons eerdere artikel op de website).


 
 
 
Jan Schrijver
Geplaatst op 12-07-2017